divendres, 31 de juliol del 2009

La Tornada


Hola a tothom,

Ja hem tornat de Brioude!. I dic 'hem tornat' perquè he anat amb una apreciada amiga aquarel.lista que ben segur molts de vosaltres coneixeu . Em refereixo a la Dolors Barberán amb qui comparteixo la mateixa passió per la pintura i especialment per l'aquarel.la.

Han estat uns dies increibles. Us imagineu un museu amb més de 300 obres pertanyents a més de 40 artistes vinguts d'arreu de França, Bèlgica, Espanya, Canadà, la Xina etc., realitzades única i exclusivament amb la tècnica de l'aquarel.la?. Doncs tot això i més és el que hem pogut veure en aquest poble de Brioude que cada dos anys acull els millors aquarel.listes del pais i altres nacionalitats. Durant dues setmanes tot el poble participa d'aquest esdeveniment i col.labora prestant tots els seus espais públics amb una única finalitat : oferir al visitant una mostra de la millor aquarel.la que es fa avui en dia.


L'aquarel.lista Marie-Line Montécot


Començaré per parlar-vos d'una gran aquarel.lista : Marie-Line Montécot. Una meravellosa artista a qui vàrem tenir el plaer de conèixer durant la demostració que va oferir al públic. La pintura de Marie-Line es caracteritza per la seva personal interpretació, el dinamisme, el moviment i sobre tot per l'explosió de colors. Tot i que pot semblar una pintura realitzada amb molta espontaneïtat, cal dir que només és un miratge. Marie-Line té molt clara la composició i l'estudi de la llum, però s'atura i s'ho mira de lluny sempre que convé analitzar abans de donar el següent pas. El comportament de l'aigua té un punt d'imprevist que fa que l'obra vagi prenent forma a mida que es va executant.


Aquarel.la realitzada per l'aquarel.lista Marie-Line Montécot



Vàrem assistir a la conferència d'una altra gran aquarel.lista resident a França i d'origen polonés. Em refereixo a Ewa Karpinska, la qual va fer un repàs de la història de l'aquarel.la i ens va parlar de les lleis de la Gestalt. L'estudi de les seves lleis ens poden ser de gran utilitat a l'hora de crear una obra. Quan mirem una pintura no captem qualitats aïllades. Captem objectes que posseeixen un sentit per a nosaltres. La percepció implica un procés d'organització, integració i interpretació de les sensacions. A tall d'exemple, a quí en teniu un parell :


Llei d'analogia

Segons Metzger, els factors d'igualtat i semblança es veuen resumits en la llei d'analogia. Segons Morf, s'agrupen les parts que es perceben com iguals. Així, per exemple, un massís de flors permetria, d'acord amb la grandària, la distribució següent:

[image]

Es veuen dues classes de flors (llargues i curtes); però dins cada grup, les flors no són iguals.

El factor de semblança és important per a la formació de sèries en columnes (ordenació vertical) i línies (ordenació horitzontal).

[image]

Aquí es perceben com corresponents els quadrats o els cercles ordenats en columnes. L'agrupació té lloc verticalment.

Llei de proximitat

Segons Metzger, d'acord amb aquesta llei es perceben els grups repartits amb una major densitat, però aïllats encara uns d'altres. Segons Morf, la importància d'aquesta llei es posa de manifest en el conjunt de ratlles.

[image]


Si teniu curiositat, només cal que aneu a Google i escrigueu 'lleis de la Gestalt' i obtindreu una llista d'enllaços.

També vàrem assistir a la conferència de l'aquarel.lista Jean François Contremoulin, el qual ens va parlar sobre els seus autorretrats. Les seves aquarel.les mostren el seu estat d'ànim i l'ajuden a comprendre millor les seves emocions. És una pintura molt particular, però que de cap manera et deixa indiferent.

Autorretrat de l'aquarel.lista Jean-François Contremoulin

Finalment, vàrem fer un taller amb el prestigiós artista internacional Roland Palmaerts, d'origen belga, afincat al Canadà des de fa molt temps. Roland Palmaerts ens va ensenyar la seva tècnica mostrant-nos la manera d'abordar temes complexos d'una forma simplificada i efectiva.

Ens va parlar dels tres elements a tenir en compte en una pintura :

1.- El quadrat que proporciona estabilitat a la composició.

2.- La rodona que proporciona harmonia.

3.- El triangle que proporciona el dinamisme i el moviment a l'obra.

Un altre tema molt important a tenir en compte són els colors. Roland ens va parlar de la importància dels pigments que expliquen els fenòmens a nivell del color. Així distingeix tres grans families :

1.- Les tintures (groc llimona, rosa permanent, taronja etc.)

2.- Els sedimentaris (colors terra)

3.- Els minerals (blaus, cadmis)

L'ordre que fem servir a l'hora de barrejar els colors és sumament important. Les tintures s'escampen ràpidament, les molècules dels sedimentaris es dilueixen amb menys facilitat que les tintures i finalment, les molècules dels minerals són les que més pesen i per tant queden molt més concentrades.

Aquí us deixo uns exercicis que vaig fer durant el curset.


Aquí amb Roland Palmaerts i la Dolors Barberán


I per últim m'agradaria deixar-vos els enllaços d'alguns magnífics aquarel.listes que penso cal conèixer per la seva excel.lent obra :

1.- Lélie Abadie. No té pàgina personal, però podeu veure una de les seves obres va obtenir menció especial al II Premi Internacional de Llançà. Si aquests dies feu vacances a Catalunya, val la pena visitar el Museu de l'Aquarel.la a Llançà i al mateix temps l'exposició de la Lélie Abadie ( del 1 al 30 d'agost). Per cert, si aneu al web del Museu, veureu que l'any passat el nostre estimat Enrique Ochotorena va fer una exposició a la mateixa sala.

2.- Jean Louis Morelle. És un dels aquarel.listes francesos més prestigiosos i que més ha influenciat als seus contemporanis.

3.- Marc Folly . Les seves aquarel.les tenen una mirada molt personal. El seu taller pot convertir-se en una font d'inspiració inesgotable.

4.- Reine-Marie Pinchon. La curosa aplicació dels pigments i les tintes en els seus paisatges converteixen les seves aquarel.les en pura poesia.

5.- Cao Bei An. La seva tècnica d'humid sobre humid és increible.

6.- Pascal Pihen . Més que retrats, pinta emocions.

7.- Marie-Hélène Stokkink. Pinta animals amb una visió molt simpàtica i personal.

8.- Eric Laurent. Un descobriment, fins i tot pels mateixos francesos. No té pàgina web, però us he deixat la resenya del festival. L'aigua és el principal aliat d'aquest jove aquarel.lista, així com el color i les seves composicions. Ens va agradar molt.

9.- Jean-Pierre Rault. Tampoc té web, però un deixo un enllaç al festival.

10.- Société Française d'Aquarelle. Aquí podreu trobar més aquarel.listes francesos.

També vull comentar-vos que a França acaba de sortir el primer número de la revista L'Art de l'Aquarelle adreçat íntegrament a la tècnica de l'aquarel.la.

Espero us hagi agradat aquest petit reportatge i que el trobeu d'utilitat.

Fins la propera aquarel.la.




17 comentaris:

Cesc Ginesta ha dit...

Genial explicació!!! he disfrutat tant com quasi si hi hagues anat...

Moltes gràcies!!! de bon matí, reconforta per la resta del día llegir un articulat tant i tant interessant.

Bón cap de setmana...

Cesc

F.M.Marrouch ha dit...

Fantástico Anna, un resumen lleno de información, de buenas acuarelas, en particular tus "Ejercicios", me gustaría a mi hacer ejercicios con este nivel, , veo que lo habéis pasado en grande, con Dolores, y seguro que todo esto se va a reflejar en vuestra pintura, que envidia, conocía la mayor parte de los acuarelistas que nombras excepto el tal Eric laurent , que me parece genial y con un estilo muy personal, y algunos otros muy buenos, la escena que pusiste de mercado de Montecot es una maravilla , en fin ya veo que vienes con muchas ganas de poner todo esto en práctica , muchas gracias por compartirlo y por los enlaces, esperamos tus nuevos trabajos con impaciencia, ya con el buen sabor de boca ofrecido con tus "ejercicios", Saludos.

vanina barañao ha dit...

Muy Buena tu explicacion! gracias ya que con tus comentarios voy tambien conociendo granes acuarelista. Brillantes tus ejercicios! un saludo

joshemari ha dit...

Bienvenida, de nuevo, entre nosotros.
Me alegro que te haya sido muy util esta bienal. Si tengo que juzgar por las acuarelas que nos has dejado de allí, has dado un grandísimo paso. Son muy buenas. Te felicito.
Un abrazo, Joshemari

masmoulin ha dit...

Anna Merci pour ton très beau compte rendu...veinarde !!
Bon retour
@+

Maria Jose Barrera ha dit...

Gracias por compartir tu experiencia y traernos este interesante reportaje sobre el contenido de la bienal tan completo. Poco a poco ire mirando todos y cada uno de los enlaces.
Seguro que en este tipo de eventos se aprende mucho y se disfruta aun más.

Me gustan mucho las acuarelas que has realizado.

Un saludo: Mª José Barrera

Magda Revetllat ha dit...

Hola Anna,

Benvingudes en la tornada!!

Me ha gustado mucho ver que las dos primeras que citas son mujeres, me gusta ver que también mujeres se hacen un puesto en el panorama acuarelístico internacional.

Un abrazo a ti y a Dolors, a ver si nos vemos por Sitges en septiembre!

M. Antònia ha dit...

És molt interessant tot el què has viscut i aquest "reportatge" és molt ben fet, me'l aniré anotant per apendre més, els teus "exercicis" són molt bons. Felicitats!

Pedro Barahona ha dit...

Veo que disfrutaste y aprendiste un montón. Tengo que reconocer que se me ponen los dientes largos viendo la gente que hubo y las demostraciones que hicieron.
Gracias por todos los enlaces que pones de gente interesante.
Por aquí todavía no hemos salido de vacaciones, espero ansioso que llegue el 15 de Agosto.

Juan Toledo ha dit...

Hola Anna, veo que has disfrutado de lo lindo, tus "ejercicios", así lo demuestran, gracias por los enlaces, hay mucho para ver y aprender o intentarlo.
Saludos

lupus ha dit...

Kaixo, Anna, asko gustatu zaizkit zuen lanak, bakoitzat ba dauka bere egiteko ezberdin eraberea, eta zuen lana osoan beti dago zure eskua, zure egiteko mota....zoragarria!
Sihur nago oso interesgarria izan behar dala ikastaro hori, hain beste nagusi gendearen tartean...¡Zorionak!

Besarkada haundi bat.

Enrique.

Annaquarel.les ha dit...

Moltes gràcies a tothom pels vostres comentaris. Me n'alegro que ho trobeu profitós.

Muchas gracias a todos por vuestros comentarios. Me alegro que lo encontréis útil.

Merci beaucoup à tous. Je suis contente de lire que vous l'avez trouvé utile.

Eskerrik asko.Poz hartzen. Muxu bat.

José Antonio Sánchez Rumí ha dit...

Hola Anna;
Enhorabuena por vuestro curso, ha tenido que ser extraordinario y muchas gracias por darnos la oportunidad de conocer y disfrutar con las obras de esos grandes maestros/as de la acuarela.
Un Abrazo.-

Pat ha dit...

Hi Anna,
I just spent an hour going through your blog but I will need another few hours to get through all the different recommendations. This is a great post and I have learned many things and have been reminded about many more. Thank you for your post.
Hugs
Pat

Nick ha dit...

A wonderful post, Anna, muchas gracias for the fascinating information and beautiful art. I love the new paintings you did! You found new inspiration! I was thinking to go there last time, but it wasn't possible. I see I missed out on a fantastic experience. Also, I used the translator on your blog, a good idea, I need to add one of those too. Thanks again for giving us a peek of the exciting event!

David Lobenberg ha dit...

Fantastico watercolor work I see here! I particularly like the French watercolorist. Wow!!

Annaquarel.les ha dit...

Muchísimas gracias José Antonio.Gracias por tu visita.¡Te deseo un feliz verano!

Pat, thanks a lot. I'm glad you found it interesting. Have a nice summer!

Hi Nick!. What a shame you couldn't make it. However you were present in the new watercolour magazine and I can tell you that a lot of people will be interested in your art.
I know that translators are not very reliable sometimes but at least you can convey a piece of information that people might find useful. Thank you. Have a nice summer and tell me about your trip when you know the dates!

Thank you David! I also love her watercolours! Thanks for visiting. Have a nice summer!